Vergunning horecaterras

Hoe een terras aanvragen? 

Wil je bij je horecazaak een terras plaatsen en hiervoor gebruik maken van het openbaar domein? Dan dien je in het bezit te zijn van een geldige terrasvergunning. Je vraagt deze online aan.

Meer info?
Het Loket Wegen helpt je graag verder. 
M: wegen@turnhout.be
T: 014 44 33 93

Aandachtspunten

Neem voor je een terrasconcept uitwerkt het terrasreglement door en bekijk de bijhorende bepalingen in het Uniform Politiereglement. Voor de zone van de Grote Markt gelden specifieke richtlijnen die in de brochure 'Richtlijnen voor terrassen op het openbaar domein' steeds in het vet gemarkeerd staan.

Voor permanente vaste terrasconstructies zoals veranda's, gevelbanken en zonneluifels is een afzonderlijke omgevingsvergunning nodig. Een aanvraag hiervoor dien je in bij het omgevingsloket. 

Meer info?
Op de website van het omgevingsloket. Of de dienst Ruimtelijke Ordening helpt je ook graag verder.
T: 014 44 33 75

Handhaving

Het niet naleven van de voorwaarden kan leiden tot de intrekking van de vergunning. Bovendien kan iedere overtreding van de algemene politieverordening aanleiding geven tot het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie. 

Beschikbaarheid van het openbaar domein voor terrassen

Het terras kan steeds op eenvoudig verzoek van burgemeester of politie voor bepaalde tijd, geheel of gedeeltelijk, moeten ontruimd worden. Bijvoorbeeld bij evenementen, werken ...

De vergunning voor een terraszone kan steeds worden aangepast of herroepen in functie van een aanpassing  aan het openbaar domein.

Procedure terraskwaliteitskamer

Als je als horecaondernemer een nieuw terras wilt inrichten of een bestaand terras wilt vernieuwen, moet je de concrete plannen hiervan voorleggen aan de terraskwaliteitskamer. Je doet dit voordat je een terrasvergunning aanvraagt. Maak hiervoor een afspraak bij de dienst Ondernemen&Werk.

M: ondernemen@turnhout.be
T: 014 44 33 60

Bekijk hier alvast enkele inspiratiebeelden