Lokale en provinciale verkiezingen 13 oktober 2024

Uitnodigingsbrief

Afschaffing stemplicht

Hoe stemmen?

Volmacht

Waar vind je de stembureaus?

Personen met een beperking

Voor - of bijzitter

Aanplakborden

Stemtest

 

Op zondag 13 oktober 2024 stemmen inwoners van alle Vlaamse gemeenten voor de gemeente- en provincieraad.

Elke Belgische inwoner die voldoet aan de kiesvoorwaarden, wordt opgenomen op de kiezerslijst en wordt uiterlijk op 28 september 2024 via een uitnodigingsbrief uitgenodigd om zijn stem uit te brengen. Dat geldt ook voor niet-Belgische inwoners als ze zich uiterlijk op 31 juli 2024 hebben geregistreerd als kiezer.

Uitnodigingsbrief

Kiezers zijn bij de lokale en provinciale verkiezingen van 13 oktober 2024 niet meer verplicht om te gaan stemmen. De oproepingsbrief wordt dus een uitnodigingsbrief: je wordt niet meer verplicht, maar uitgenodigd om te gaan stemmen. Kiezers worden uitgenodigd met een papieren uitnodigingsbrief.

Kiezers die hun uitnodigingsbrief uiterlijk eind september of begin oktober niet ontvangen hebben of die hun originele brief verloren hebben, kunnen tot op de dag van de stemming om 12 uur ’s middags een duplicaat van hun uitnodigingsbrief aanvragen bij de dienst Burgerzaken.

Afschaffing stemplicht

De stemplicht (ook wel opkomstplicht genoemd) is afgeschaft. Burgers genieten voor de lokale en provinciale verkiezingen vanaf nu van stemrecht. Dit houdt in dat burgers niet meer verplicht zijn om te gaan stemmen.

De afschaffing van de stemplicht geldt enkel voor de lokale en provinciale verkiezingen.

Wie kan stemmen?

  Belgische kiezers EU-onderdanen Niet-EU-onderdanen
Provincieraad
ja
nee
nee
Gemeenteraad
ja
ja, na registratie
ja, na registratie

 

Je moet voldoen aan deze voorwaarden: 

  • Belg zijn op 1 augustus 2024.  
  • 18 jaar zijn op de dag van de verkiezingen. 
  • Op 1 augustus 2024 ingeschreven zijn in het bevolkingsregister van de gemeente. 
  • Op 13 oktober 2024 niet uitgesloten of geschorst zijn van het kiesrecht.

Hoe stemmen?

De kiezers ingeschreven op de kiezerslijst ontvangen een uitnodigingsbrief met de post. Als dat niet zo is of als de brief verloren gaat, kun je tot op de dag van de verkiezingen een duplicaat vragen bij de dienst Burgerzaken. De dag van de verkiezingen meld je jezelf aan met de uitnodigingsbrief en je identiteitskaart in het stembureau. 

Wil je eens oefenen hoe je een stem digitaal uitbrengt? Dit kan op volgende locatie:

- stadskantoor - openingsuren  

- Bib Turnhout - openingsuren

 

Stad Turnhout beschikt over een mobiele stemcomputer. Deze is te vinden op volgende locaties:

van 23/09/2024 t.e.m. 26/09/2024
van 27/09/2024 t.e.m. 29/09/2024
van 30/09/2024 t.e.m.03/10/2024
van 04/10/2024 t.e.m. 06/10/2024
van 07/10/2024 t.e.m. 10/010/2024

Volmacht

Kiezers kunnen in bepaalde omstandigheden een volmacht geven. Daarvoor zijn een volmachtformulier en een bijhorend attest vereist. De volmachtkrijger moet die documenten op de verkiezingsdag meebrengen naar het stembureau.

Redenen voor volmacht

Kiezers zijn niet verplicht om een volmacht te geven als ze, om eender welke reden, niet naar het stemlokaal kunnen gaan om te stemmen. Kiezers zijn ook niet verplicht om attesten of bewijsstukken in te dienen als ze niet gaan stemmen en ook geen volmacht geven.

Kiezers kunnen wel alleen een volmacht geven als ze niet zelf naar het stemlokaal kunnen gaan omwille van een van onderstaande redenen, die ze moeten aantonen met het bijhorende attest.

  • De kiezer verblijft tijdelijk in het buitenland om andere redenen dan hieronder vermeld. De kiezer voegt dan bij de volmacht een attest van de burgemeester of van zijn gevolmachtigde waarmee deze de onmogelijkheid om op 13 oktober 2024 naar het stemlokaal te gaan, vaststelt. De kiezer vraagt dat attest (formulier A96a) aan bij de burgemeester uiterlijk op 12 oktober 2024 en voegt bij hun aanvraag de nodige bewijsstukken. Deze bewijsstukken kunnen bijvoorbeeld zijn: een reservatie bij een reisbureau, een kopie van een hotelvoucher, een kopie van een vliegtuigticket, een bewijs van boeking of een reservatie van een hotel of kampplaats via internet etc.

 

  • De kiezer oefent het beroep van schipper, marktkramer of kermisreiziger uit. De kiezer voegt dan bij de volmacht een attest waaruit de uitoefening van het beroep blijkt. De burgemeester van de gemeente waar de kiezer in het bevolkingsregister is ingeschreven levert het attest (formulier A96b) af. Ook de leden van het gezin die met de kiezer samenwonen, kunnen op basis van dat attest een volmacht geven.

 

  • Medische redenen : een medisch attest opgesteld door een arts.
  • Tewerkstelling binnen- of buitenland: attest opgesteld door de werkgever.
  • Vrijheidsberoving omwille van rechterlijke maatregel: attest opgesteld door de directie van de inrichting.
  • Geloofsovertuiging: attest opgesteld door de religieuze overheid.
  • Student: attest opgesteld door de directie van de instelling

Waar vind je de stembureaus?

In welk stembureau je moet stemmen staat op je uitnodiginsbrief.

In Turnhout zijn er 4 locaties waar je kunt gaan stemmen. In elke locatie worden 8 stembureaus ondergebracht. Je kunt je stem uitbrengen van 8 tot 15 uur.

  • Sint-Victor: Kasteelplein 20, 2300 Turnhout
  • Campos: Parklaan 52, 2300 Turnhout
  • Sint-Jozefcollege: Koningin Astridlaan 33, 2300 Turnhout
  • Talentenschool Turnhout: Boomgaardstraat 56, 2300 Turnhout

Personen met een beperking

Iedereen moet zijn stemrecht kunnen uitoefenen. Daarom zorgen we ervoor dat iedereen terecht kan in het stembureau en -hokje. De communicatie ter plaatse, het onthaal en de begeleiding zijn aangepast aan de behoeften van personen met een beperking. We hebben geen spraaktechnologie; daarom mogen personen met een visuele beperking een persoon naar keuze meenemen in het stemhokje om hen bij te staan. De voorzitter keurt dit dan goed. Assistentiehonden mogen mee in het gebouw, het stemlokaal en het stemhokje.

Voor- of bijzitter

Wanneer je wordt opgeroepen om als voor- of bijzitter in het stembureau of telbureau te zitten, dan is het jouw taak om ermee voor te zorgen dat de verkiezingen vlot en correct verlopen. Het kan zijn dat je om persoonlijke redenen die taak niet kan doen. Dan moet je dit binnen 48 uur melden aan de contactpersoon op de brief. Doe je dit niet, dan kun je bestraft worden. De kantonrechter beslist of je vrijgesteld wordt van je taak of niet.

 

Aanplakborden

Turnhout voorziet 16 aanplakborden van 10m voor de gemeenteraadsverkiezingen. Op 9 van deze 16 locaties voorzien we 7,5m extra voor aanplakkingen voor de provinciale verkiezingen. Deze borden mogen enkel gebruikt worden door Turnhoutse kandidaten. 

De beschikbare ruimte wordt evenredig verdeeld tussen de partijen die aan de verkiezingen deelnemen. De volgorde wordt bepaald door de officiële nummering door loting. Elke partij kan enkel gebruik maken van de haar toegewezen ruimte. Elke partij duidt een coördinator aan die ook de verantwoordelijkheid draagt. De gegevens van de coördinator dienen voorafgaandelijk kenbaar gemaakt te worden aan de dienst burgerzaken van het stadsbestuur. 

De richtlijnen voor de gemeentelijke aanplakborden zijn terug te vinden in het UGP (afdeling 6 hoofdstuk 1)

Aanplakborden Turnhout- Zie documenten

 

Stemtests

Ben je op zoek naar meer informatie, standpunten, thema’s of over de organisatie van de verkiezingen? Dan zijn er verschillende websites waar je terecht kan. Hier vind je een aantal interessante websites voor informatie: