Mobiliteit en parkeren
In de Parkwijk kan je je erg veilig te voet verplaatsen, duidelijk gescheiden van het autoverkeer. Maar er liggen (nog) geen fietspaden en de wijk is weinig verbonden met de omliggende wijken. Zo is er slechts een klein bruggetje naar het stadspark en kan je de steenweg op Tielen niet veilig oversteken, richting Blijkhoef. Dat veranderen we de komende jaren, meer dan ooit gefocust op de zachte weggebruiker.
Voorrang aan de voetganger en fietser
De groenzones blijven autovrij, met nieuwe ruimte waarin de voetganger centraal staat. Voor doorgaande fietsers komt er een fietsring rond de Rodenbach-, Elanders- en Xaverianenplantsoenen. Zo blijft de centrale groene zone een traag netwerk met weinig verkeer, veilig voor de actieve weggebruiker. En dankzij een betere connectie met het Stadspark en een fietsverbinding met brugje naar de Everdongenlaan, kunnen snelle fietsers (speedpedelecs, elektrische fietsen ... ) veilig en comfortabel naar het werk of het stadscentrum fietsen.
Autovrij en autoluw, met collectieve parkeerdreven
De straatjes in de plantsoenen worden tuinstraten. Tuinstraten zijn straten waar er meer groen is en regenwater dus beter opgevangen kan worden. De groene straten stimuleren sociale ontmoetingen en duurzame vormen van transport, zoals wandelen en fietsen.
Bewoners kunnen met hun auto tot aan hun voordeur of garage rijden, maar er mag niet op straat geparkeerd worden. Daarvoor leggen we grote parkeerdreven aan, aan de rand van de plantsoenen. We voorzien daar ook laadpalen voor de elektrische auto's. Er is de mogelijkheid om een mindervalideparkeerplaats te voorizien dichterbij de woning als dit nodig moest zijn.
De straten worden zo ontworpen dat brandweer, vuilniswagen en verhuiswagen vlot elke woning kunnen bereiken.
Waar je straks met de auto kan rijden in de Parkwijk, na uitvoering van het hele masterplan.
Legende:
Zwart = wegen voor auto’s
Kleurvakken = gemeenschappelijke parkings
Wat met de Parkring in het zuiden van de wijk?
Wanneer de Aa buiten haar oevers treedt, dreigt ook de Parkring te overstromen. Dat kan niet blijven duren, we moeten de Aa meer ruimte geven. Tegelijk zien we veel sluipverkeer op deze weg. Meer dan de helft van de personen in het verkeer op de Parkring zijn geen bewoners van de wijk. Dus verplaatsen we dit zuidelijke deel van de Parkring. De weg wordt smaller én zal alleen nog de parkeerdreven van het Rodenbach- en Xaverianenplantsoen met elkaar verbinden. Met een kleine omweg kan je dus naar de Rozenlaan, maar zo remmen we het sluipverkeer wel sterk af.
De oostelijke Parkring veranderen we dan weer in een fietspad. De garages blijven bereikbaar langs de parkeerdreef.