Duurzame mobiliteit
Tegen 2035 willen we het aantal duurzame verplaatsingen verdubbelen en het aantal autoverplaatsingen met een kwart verminderen. We mikken op 32 % verplaatsingen met zacht verkeer (te voet, met de fiets) en 15 % verplaatsingen met openbaar vervoer. Hoe we dat in onze regio gaan verwezenlijken, ontdek je op www.gewoongaan.be.
We verbeteren de veiligheid voor fietsers. In de Merodelei worden de fietspaden verhoogd en in de Kongostraat vervangen we de kasseiloper door klinkers zodat de straat toegankelijker wordt voor fietsers. We investeren onder andere in fietsstraten, trage wegverbindingen en grensoverschrijdende fietspaden.
We willen de schoolomgevingen in onze stad zo veilig mogelijk maken. Dat doen we onder meer door de allereerste fietsstraat, de Apostoliekenstraat, opnieuw in te richten. Daarnaast hebben we het netwerk van fietsstraten in de buurt van andere scholen verder uitgebreid. Op die manier creëren we een veilige en fietsvriendelijke school- en woonomgeving.
We zetten meer in op deelmobiliteit. Daarom breiden we het aantal deelwagens uit. In Turnhout vind je zestien deelwagens, waarvan tien elektrische.
De afgelopen jaren bereidden we ook verschillende projecten voor om het openbaar domein van Turnhout te verfraaien. Zo worden verschillende kasseistraten aangepakt, waaronder de Otterstraat. Ook de Veldstraat en de Beekstraat ondergaan binnenkort een transformatie.
Verder staan er in onze stad verschillende kleine en grote onderhoudswerken op de planning. Die zullen de veiligheid voor alle weggebruikers verhogen.