Budgetbeheer
Inwoners die moeilijkheden ondervinden bij het beheren van hun budget kunnen beroep doen op budgetbeheer van het OCMW.
Bij budgetbeheer:
- wordt een budgetrekening geopend op naam van de persoon waarmee de maatschappelijk assistent in samenspraak betalingen zal verrichten (alle inkomsten worden op deze rekening gestort)
- ontvangt de persoon een overeengekomen bedrag aan leefgeld voor zijn dagelijkse uitgaven
- wordt er onderhandeld met eventuele schuldeisers om tot een afbetalingsplan te komen
- wordt er getracht om een reserve aan te leggen voor onvoorziene uitgaven
Voorwaarden
- je woont in Turnhout
- je gaat akkoord om al je inkomsten op de budgetrekening te storten
- je geeft een volmacht aan het OCMW om te beschikken over de uitgaven van de budgetrekening
Procedure
- de aanvraag voor budgetbeheer gebeurt op het OCMW
- OCMW Turnhout zal een sociaal en financieel onderzoek doen en nagaan of je aan de voorwaarden voldoet
- binnen de 30 dagen krijg je antwoord op je vraag
Meebrengen
- identiteitsdocumenten
- alle bewijzen van inkomsten, uitgaven en schulden van het hele gezin:
- inkomstbewijzen (loonfiches, bankrekeninguitreksels,...)
- uitgavenbewijzen (huishuur, elektriciteitskosten, verwarmingskosten, medische kosten, afbetalingen,...)
- kredietovereenkomsten en leningscontracten
- brieven van schuldeisers (herinneringen, aanmaningen, ingebrekestellingen, dagvaardingen, vonnissen,...)
Bedrag
Budgetbeheer is gratis.